Onze historie

Historie Oirschot-Vooruit

Oirschot Vooruit is een vereniging met een lange en rijke voetbalhistorie. In 1937 begonnen als voetbalvereniging SOA (Samenspel Overwint Alles) en uitgegroeid naar een vereniging met ruim 900 leden. Klein gestart op een veld aan de Wintelresedijk. De club is diepgeworteld in de Oirschotse samenleving en heeft een warme plek in de harten van vele voetballiefhebbers. Plezier maken en ontwikkeling zijn twee aspecten die hoog in het vaandel staan. De afgelopen jaren is het sportpark aan de Drieterskuil flink gerenoveerd en is de vereniging klaar voor de toekomst, klaar om nieuwe mijlpalen te bereiken.

De beginjaren:
    Op 27 juni 1937 werd SOA (Samenspel Overwint Alles) opgericht. De naam is ergens tussen 1945 en 1950 veranderd in Oirschot Vooruit. De oprichters, van de toen 21 leden tellende club, waren voorzitter A. van Rooij, secretaris Fr. Laenen en penningmeester C. Meurs. De geestelijk adviseur was kapelaan Janssens.
    In het begin werden de wedstrijden gespeeld op het veld langs de Wintelresedijk en in de Theetuin. In het seizoen 1937/1938 werd gestart met een elftal in de 3e klasse van de afdeling Noord-Brabant van de KNVB.

In het seizoen 1943/1944 was SOA gezegend met 110 leden. In die dagen ging men met paard en wagen naar uitwedstrijden. Na een succesvol seizoen werd de voetbalcompetitie gestopt vanwege de oorlog en de evacuatie van veel mensen. In de wintermaanden trainde SOA in de winkel van mijnheer Kuypers. De trainer en de geestelijk adviseur zagen toen al het belang in van een regulier trainingsschema. "Trainen is een essentieel deel van voetbal, we moeten trainen om een florerende club te krijgen".
    Vroeg in de jaren 50 werden alle wedstrijden gespeeld aan de Kempenweg/ Rijkesluisstraat. Rond 1955 verhuisde SOA naar de Eindhovensedijk. De kleedkamers waren in café van Lijssel. De Nederlandse Voetbalbond eiste dat de club op korte termijn zou zorgen voor eigen kleedkamers.

De jaren 1957 – 1967:
    De eerste jaren van deze periode werden de wedstrijden nog steeds aan de Eindhovensedijk gespeeld, waar de gebroeders van Lijssel voor het veld zorgden. In 1960 verhuisde Oirschot Vooruit naar het industrieterrein waar het eigenaar werd van 2 velden. Gezien het groeiende ledenaantal was dat geen overbodige luxe. De gemeente vond het in eerste instantie niet noodzakelijk om de club te helpen zoeken naar een nieuwe locatie. De leden waren het hier echter niet mee eens en maakten een demonstratietocht naar het gemeentehuis. Uiteindelijk werd toch ingestemd met twee velden, kleedkamers met douches en een trainingsveld. Daarnaast kwam er ook een kleine kantine.
    In 1960 werd de eerste jeugdcommissie opgericht. Voorzitter hiervan was H. Vincent. Dat jaar werd ook het 1e jeugdtoernooi gespeeld, wat bekend staat als 'Het Zilveren Stoeltoernooi'. In 1962 vierden de leden het 25-jarig bestaan van de club. De geschiedenis van de Veteranen begint in 1963 als enkele voetballers van het voormalige tweede elftal besluiten om nog eens bijeen te komen. Harrie van Nunen, Martien van Beers en Leo van Nunen zijn daarvan de grote animators geweest. De opzet van het geheel was om regelmatig een gezellige voetbalwedstrijd te spelen.
    In 1965 wordt er verhuisd naar Sportpark Moorland waar de vereniging nog steeds is gehuisvest. De leden bouwden de eerste tribune en kleedkamers, die vanaf 1966 worden gebruikt.

De jaren 1967 - 1977:
    In 1969 vond de officiële opening van Sportpark Moorland plaats. De accommodatie was in 23 weken door de clubleden gerealiseerd onder de bezielende leiding van Henk Meeuwis. Deze periode gaat ook als zeer succesvolle periode van Oirschot Vooruit de geschiedenis in. Er waren namelijk kampioenschappen in het seizoen 1969/1970 en 1971/1972. Het vaandelteam promoveerde in twee jaar naar de 2e klasse. Dit was in haar bestaan nog niet voorgekomen.
    In 1971 werd de voetbalschool opgericht. Veel jeugdleden van 12 tot 18 jaar werden met veel voetbalplezier op voetbalgebied veel bijgeleerd. Grote hierachter animator was Rien Kusters.

De jaren 1977 - 1987:
    Het ledenaantal (ongeveer 600) bleef groeien en het sportpark werd opnieuw te klein. In 1980 werd de accommodatie uitgebreid. Men kreeg 8 nieuwe kleedkamers en ook de kantine kreeg een grote opknapbeurt. Ook de scheidsrechters kregen hun eigen kleedkamer. Veel clubs in de regio waren jaloers op de accommodatie van Oirschot Vooruit. In 1977 trad Henk Nihot aan als trainer en werd gelijk kampioen met het 1e elftal. In het seizoen 1983/1984 startte Oirschot Vooruit ook met 2 damesteams. Het eerste jaar hiervan was voor het eerste damesteam zeer succesvol. Ze wonnen alle 22 wedstrijden en maakten 187 doelpunten en kregen maar 4 goals tegen.

De jaren 1987 - 1997:
    In deze periode zijn er pieken en dalen. Het vaandelteam degradeerde naar de 5e klasse. Maar vocht zichzelf het jaar daarop terug naar de 4e klasse. Op 27 april 1987 kreeg Oirschot Vooruit de koninklijke erepenning. Van de KNVB kreeg het 'de wimpel' die hoort bij een gouden jubileum. Het jaar 1997 was een mijlpaal vanwege het 60-jarig jubileum van de club. In dat jaar werd de nieuwe zittribune gerealiseerd met 414 zitplaatsen en 8 nieuwe kleedkamers eronder. Ook hierbij hebben weer veel leden een bijdrage geleverd om dit voor elkaar te krijgen. Terugkijkend op 60 jaar Oirschot Vooruit wordt duidelijk dat de club is blijven groeien sinds de oprichting in 1937.

De jaren 1997 - 2007:
    Oirschot Vooruit is nog steeds een bloeiende en groeiende club. De nog steeds groeiende toestroom van leden noopt wederom tot uitbreiding van de bestaande accommodatie. In 2002 wordt er een website gelanceerd.
    In 2003 is het klusteam opgestart, die vele klussen in en om het sportpark verrichten. Eind 2003 is het Wetra-veld gerealiseerd wat vanaf seizoen 2004/2005 volledig in gebruik genomen is. Het vaandelteam is in het seizoen 2004/2005 geëindigd op een mooie 2e plaats achter Valkenswaard. In de nacompetitie werd het vaandelteam van Oirschot Vooruit uiteindelijk door DOSL uitgeschakeld. Het seizoen 2005/2006 biedt nieuwe kansen voor het eerste elftal van Oirschot Vooruit.
    In 2005 wordt de kantine grondig gerenoveerd. In 2007 wordt het 70-jarig bestaan groots gevierd.

De jaren 2007 – 2017:
    Seizoen 2007/2008 bracht eindelijk het verlangde kampioenschap. Op de laatste speeldag stond de wedstrijd uit bij DEES op het programma. In de 87e minuut scoorde Eric van Summeren de winnende 1-2.
    Op 12 augustus 2008 kwam Feyenoord op bezoek. Ongeveer 3500 toeschouwers zagen de Rotterdammers winnen: 1-9.
    Na één seizoen 3e klas ging OV tegen vv Acht strijdend ten onder in de nacompetitie.
    PSV-doelman Gomez opende in 2009 de twee pannaveldjes op Sportpark Moorland. Op woensdag 22 september 2009 is het sportpark van Oirschot Vooruit officieel heropend. Onder toezicht van ruim 200 toeschouwers trapte het F3 team van Oirschot Vooruit een spervuur van ballen richting Jean-Marie Pfaff. Hiermee was Sportpark Jumbo Moorlandgeopend.
    In november werd het kunstgrasveldje geopend door de PSV-spelers Jurgen Locadia en Peter van Ooijen. Dit veldje werd gerealiseerd met de opbrengst van het jubileumfeest.

Onder leiding van de nieuwe trainer Angelo Timisela werd in het seizoen 2012/2013 op de laatste speeldag thuis tegen concurrent Wodan promotie naar de 3e klasse afgedwongen. In het seizoen 2014/2015 werd Piet Drijvers uit Haaren de nieuwe hoofdtrainer. Dat seizoen kwamen we net te kort voor de nacompetitie. Maar in 2015/2016 zouden we dan de vruchten gaan plukken van de goede jeugdopleiding. De kampioenswedstrijd was thuis tegen Hapert. Er werd verdiend gewonnen en het feest kon losbarsten. Na 44 jaar waren we weer terug in de 2e klasse. Ook het 2e elftal werd kampioen door de beslissingswedstrijd tegen medekoploper Unitas ’59 te winnen. Na 44 jaar speelde de groen-witten weer in de 2e klasse. Bij de winterstop stonden ze verrassend op de eerste plaats met 29 punten uit 13 wedstrijden.
    Na de winterstop werd het wat wisselvalliger, het was stuivertje wisselen om de koppositie. De laatste wedstrijd van het seizoen was uit naar koploper Helvoirt: de kampioenswedstrijd dus. Bij winst zou OV kampioen worden. Voor meer dan duizend OV-supporters won OV met 0-1 door een prachtig doelpunt van invaller Kay Laenen. Wat een feest na afloop in Helvoirt en bij de huldigingen op Sportpark Jumbo Moorland.
    Een historisch moment voor Oirschot Vooruit in haar 80 jarig bestaan: voor het eerst promotie naar de 1e klasse.

De jaren 2017 -
    In het seizoen 2017/2018 speelden we dus voor het eerst in de 1e klasse, wat zou dit gaan worden? Alle clubs in deze klasse deden niet veel voor elkaar onder, het bleef op en neer gaan in de stand. Na een prachtige laatste reeks wedstrijden behaalde het 1e een mooie 7e plaats. Het tweede team behaalde het kampioenschap in de tweede klasse. De mannen van trainer Johan van Griensven speelden wederom een sterk seizoen. Tijdens het tweede seizoen in de 1e klasse ontbrak het ons eerste soms aan geluk en speelden we in de nacompetitie tegen RKVVO. Helaas was degradatie een feit. Maar met het talent van het tweede team en jeugdteams is de toekomst ons gunstig gezindWant het tweede speelde wederom een sterk seizoen, wat resulteerde in promotiewedstrijden voor de Hoofdklasse. Door winst tegen ODC 2 werd dit afgedwongen, een geweldig resultaat. Want nog nooit speelde ons tweede elftal in de Hoofdklasse.

Ook de JO19-1 behaalde een geweldig resultaat door te promoveren naar de 4e divisie. Piet Drijvers gaf aan onze vereniging na zeven jaar te gaan verlaten. In meerdere opzichten een unieke periode werd afgesloten. Roland Schuermans is zijn opvolger.

Niet alleen op het veld, ook daarbuiten werden mooie resultaten behaald. Na jarenlang gesprekken voeren met de gemeente en de hockeyclub werd niet besloten om ‘samen te gaan wonen met HCO’, maar werd ervoor gekozen dat beider verenigingen hun eigen sportpark gaan opknappen. Voor Oirschot Vooruit betekende dit de aanleg van twee kunstgrasvelden en afstand doen van twee natuurgrasvelden. Daarnaast werd samen met hoofdsponsor de Meeuw, vele andere sponsoren en vele vrijwilligers in de zomerstop van 2019 de oude kantine tegen de vlakte gegooid en een nieuwe gebouwd. Ook werden er drie nieuwe kleedklokalen gerealiseerd.

Hierna werd volle goede moed gestart aan het seizoen 2019/2020. De wereld wist op dat moment nog niet wat er op hen af zou komen. Op 13 maart 2020 werd de competitie stilgelegd wegens het Covid-19 virus. De competitie werd niet meer uitgespeeld en er zijn geen eindstanden opgemaakt. De competitie 2020/2021 is wel gestart maar werd in oktober wegens het Covid-19 virus alweer stilgelegd. Het hele seizoen 2020/2021 werd een verloren seizoen.

Waar het op de velden te stil was. Werd er achter de schermen hard gewerkt om de vereniging toekomstbestendig te maken. In de zomer van 2021 werden de acht bestaande kleedlokalen inclusief het dak gerenoveerd en werden de stoeltjes op de tribune vervangen. Ook werd er lopende 2021 een nieuw technisch beleidsplan geïmplementeerd, werd de website vernieuwd, de financiële administratie gedigitaliseerd, de organisatiestructuur tegen het licht gehouden en hard gewerkt aan een effectief vrijwilligersbeleid en communicatiebeleid. Oirschot Vooruit deed zijn naam opnieuw eer aan. Een vereniging die namelijk altijd doorgaat, altijd verder gaat, altijd VOORUIT wil. Er wordt geen uitdaging uit de weg gegaan, maar wordt de oude clubnaam eer aan gedaan: Samenspel Overwint Alles!