De passant: "Glas"

20 februari 2022 12:30

Glas is een amorfe (niet-kristallijne) vaste stof. De bekendste verschijn vorm is het kleurloze glas, zoals het voor vensterglas en drinkglazen wordt gebruikt. Dit glas bestaat voornamelijk uit de stof silica of siliciumdioxide. Als iets zo helder als glas is dan is het helemaal duidelijk. Als je een glazen boterham pakt dan drink je een glas jenever. Wanneer je je eigen glazen ingooit dan bederf je het voor jezelf en als het gedonder in de glazen is dan begint het gekloot. En bij een glaasje teveel op kun je beter niet deelnemen aan het verkeer.

Tegenwoordig leven we in onze maatschappij allemaal onder een vergrootglas. Dankzij de chips in onze telefoons kunnen mensen van over de hele wereld precies zien wat je aan het doen bent. Dat is natuurlijk niet altijd even fijn, zeker niet als je Marc Overmars heet en een verantwoordelijke baan hebt bij Ajax. Het is de succesvolste Nederlandse voetbalclub. Je weet ook dat alle ogen van de media 24 uur per dag op je staan gericht, als je dan een uitglijder maakt zoals  Marc Overmars heeft gedaan kun je het beste zorgen dat je nergens meer in de maatschappij verschijnt.

In Eindhoven proberen ze al enkele jaren omhoog te kijken als het gaat om voetbalclub PSV. Natuurlijk heb je minder geld te besteden  dan in Amsterdam, maar als je creatief bent en zorgt voor goede randvoorwaarden kan het glas toch halfvol zijn en niet half leeg. Komend seizoen staat Marcel Brands aan de leiding en neemt de taken over van Ton Gerbrands. In het verleden bleek de samenwerking tussen Marcel Brands en PSV een succes, vandaar dat hij ook terecht kwam in de Premier League bij Everton uit Liverpool. Het niveau van het team bleef stabiel en op 21 april van het vorig jaar werd zijn contract verlengt met drie seizoenen. Uiteindelijk volgde het ontslag van Marcel Brands bij Everton op 5 december 2021. Toch heeft dat op het sportieve vlak bij Everton niet veel veranderd, de club staat op een 17de plaats in Engeland.

Buiten is de storm gaan liggen, ik vul mijn glas nog maar een keer en volgende week ben ik er weer.

De Passant