Google analytics Toestaan Niet toestaan

Stand van zaken rondom veld 1

18 februari 2022 14:30

Beste leden, trainers, coaches en ander betrokkenen,

Binnen onze vereniging is ons hoofdveld (veld 1) de afgelopen weken regelmatig het onderwerp van gesprek. Graag wil het bestuur hierop reageren. Het klopt dat veld 1 er niet bij ligt zoals we allemaal graag zouden willen. We zijn hierover met de gemeente en de ‘groenaannemer’ die door onze gemeente is ingehuurd voor het onderhoud, in gesprek. Wat we willen is een acceptabele lange termijn oplossing. Het is ons duidelijk dat het niet gezegd is dat deze op korte termijn is te realiseren. De ‘groenaannemer’ heeft jl grondmonsters genomen om mede op basis van de uitslagen een plan van aanpak te maken. Zodra deze uitslagen bekend zijn, gaan gemeente, groenaannemer en wij aan tafel. Wordt vervolgd dus.

We doen een dringend beroep op iedereen om samen een goede invulling te geven aan de wedstrijddagen. Laat onze wedstrijdsecretarissen hun taak vervullen en accepteer deze. We vertrouwen op ieders begrip en medewerking.

Ter aanvulling vind je hieronder de mail die vorige week door de ‘groenaannemer’ aan bestuurslid Jan Bressers is verzonden.

Hartelijk groet,

Bestuur Oirschot Vooruit.

Dag Jan,

Het is ons bekend dat veld 1 een ‘gevoelig’ veld is. Dit heeft meerdere redenen. De op moment verminderd stabiele grasmat is onder andere het gevolg van zeer actief bodemleven. De actieve bodem is een goed teken voor de grasontwikkeling, echter kan dit ten koste gaan van de sporttechnische kwaliteit. Om dit deel van de oorzaak nader te onderzoeken heb ik afgelopen vrijdag een bodemmonster genomen die ik laat analyseren in het lab. Op basis van deze uitkomsten kunnen wij verbeterinitiatieven voorleggen bij onze opdrachtgever.

Ongeacht de uitkomst van de bodemanalyse is ons onderhoud erop gericht om de stabiliteit van de grasmat zo hoog mogelijk te houden. Dit betekent dat we investeren in de grasgroei en met name de wortelontwikkeling. Omdat de grasgroei afhankelijk is van het weer, is het vrijwel onmogelijk om vooraf mede te delen welke werkzaamheden exact uitgevoerd gaan worden. Desondanks kan ik melden dat we inzetten op het realiseren van een bestendige grasmat door o.a. veld 1:
    - 2 keer door te zaaien; In het vroege voorjaar als tijdens het groot onderhoud
    - Meermaals te beluchten (zowel diep beluchten als toplaag) om o.a. de wortelontwikkeling te stimuleren
    - Zowel tijdens het speelseizoen als tijdens het groot onderhoud te verticuteren (reduceert tevens de activiteit van het bodemleven en beperkt correctief het microreliëf)
    - Enkele keren per jaar te wiedeggen en het veld af te vegen om de hoeveelheid organische resten te minimaliseren (beperking bodemleven)
    - In het najaar het veld te verschralen met het benodigd verschralingszand.

Indien benodigd zullen wij zoals afgelopen vrijdag het veld rollen. Het rollen van het veld beperkt echter het positieve effect van de werkzaamheden zoals hierboven beschreven. Met die reden doen we dit enkel indien dit uiterst noodzakelijk is én voeren wij deze werkzaamheden enkel uit onder de juiste weersomstandigheden.

Met vriendelijke groet,