Verslag Alcohol en Drugs

11 april 2019

Verslag vervolgbijeenkomst Alcohol en Drugs, thema groepsdruk

Op 29 januari jl hebben we de ouders van onze spelers in de leeftijdcategorie 13-17 jaar uitgenodigd voor een voorlichtingsavond over alcohol en drugs. Waar loop je als ouder tegen aan, wat kunnen de gevolgen zijn, hoe ga je daarmee om en hoe kun je elkaar helpen

Afgelopen dinsdag 9 April hebben we hieraan een vervolg gegeven middels een bijeenkomst voor JO17 & MO17 zelf.

Deze bijeenkomst had als doelstelling:
“Wat kan Groepsdruk betekenen voor je team of voor jezelf”

We hebben de insteek gekozen om sprekers uit te nodigen die uit eigen ervaring vertelden, waarbij de boodschap was om bewustwording te creëren, m.n. wat groepsdruk negatief maar zeker ook positief kan doen

De eerste spreker was Koos Gloudemans (speler 1ste elftal) die een verhaal vertelde over Groepsdruk voor je team. Centraal in zijn verhaal stond dat de spelers bij een uitwedstrijd in Bladella elkaar niet corrigeerde over alcohol in ’t verkeer. Met grote maatschappelijke en financiële gevolgen voor 3 betrokken spelers. Een paar uur plezier, had voor enkele verstrekkende gevolgen.

De 2de spreker was Lars van Hoof. Hij vertelde hoe hij vanaf zijn jongste jeugd met zijn vrienden alcohol en drugs als gewoon ging beschouwen. Deze middelen waren voor hem een prettige hulp om zijn onzekerheid te camoufleren en de druk die hij vanuit zijn omgeving voelde, aan te kunnen. Zijn levensverhaal maakte diepe indruk op de circa 50 aanwezigen.

Vervolgens wilde we een film over groepsdruk tonen. Helaas liet de techniek ons in de steek dinsdagavond. Daarom bij deze de link om de film alsnog te bekijken.

De 3de spreker was Martien van Beljouw. Zijn verhaal ging over zijn zoon, hoe hij er achter kwam dat zijn zoon drugs gebruikte en welke acties ze daarna als gezin genomen hebben om dit op te lossen. De toenmalige vriendin van zijn zoon was de klokkenluidster en sprak hem op zijn gebruik aan. Daarop veranderde zijn gedrag en wilde hij hulp om het op te lossen. Opmerkelijk was dat sommige vrienden en hun ouders, later aangaven dat ze al langer wisten dat zijn zoon, waarvan hij ook nog leider/trainer was, drugs gebruikte, maar desondanks geen actie ondernamen.

Martien geeft de aanwezigen en iedereen die dit leest ’t advies om bij “calamiteiten” op tijd de betrokkenen in te lichten, zodat er actie ondernomen kan worden. Je kunt groepsdruk op deze manier ook positief laten werken.

Toon Gloudemans sluit de avond met als onderwerp dat groepsvorming ook vele positieve kanten heeft. Gezelligheid, kameraadschap, ontdekken en samen ontwikkelen.

Doch ieder individu heeft recht op zijn eigen mening,

En laat groepsdruk dat niet van je afnemen!

Commissie normen & waarden

Voor het eerst in de historie van Oirschot-Vooruit is het de JO19-1 (voorheen A1) gelukt om te promoveren naar de vierde divisie!… Meer >

De indeling van de jeugdteams voor het nieuwe seizoen is te vinden via deze link Laatste update: JO17-5 toegevoegd. Meer >

Met alle voorinschrijvingen bij elkaar opgeteld kunnen we trots melden dat we de gewenste doelstelling van 150.00 euro hebben behaald.… Meer >