Voorlichtingsavond over gevaren van alcohol en drugsgebruik

30 januari 2019

Op dinsdagavond 29 januari was de kantine van onze club goed gevuld met ongeveer 75 ouders en kaderleden van onze jeugdteams met spelers in de leeftijdscategorie tussen de 14-17 jaar.

De commissie Normen & Waarden had hen uitgenodigd om deel te nemen aan de voorlichtingsavond over de gevaren en risico’s van alcohol en drugs.

Omdat het onderwerp niet alleen binnen onze club speelt maar breed in onze gemeente een zorgpunt is, waren namens de gemeente Oirschot de jongerenwerkers Debby Roubos en Joris Moors aanwezig.

De boodschap van deze avond, het onderwerp alcohol en drugs bespreekbaar maken; bewustwording creëren bij ouders en kader over hun rol en invloed; en inzicht geven in de gevaren van deze middelen en op de risico’s die het gebruik ervan met zich meebrengt, kwam uitstekend over.

A.d.h.v. een openhartig vraaggesprek tussen Bernard van ’t Klooster (medewerker van Novadic Kentron) en Lars van Hoof (ervaringsdeskundige) kregen de aanwezigen een beeld van de ellende in al zijn facetten, die het gebruik van drugs kan veroorzaken.

Daarna was het de beurt aan Renee Klaassen van de GGD om de gevolgen en risico’s van alcoholgebruik op m.n. jonge leeftijd onder de aandacht te brengen.

Haar verhaal maakte duidelijk dat we in de gemeente Oirschot in de kopgroep zitten wat betreft alcohol- en drugsgebruik onder jongeren en zij gaf ook voeding aan de discussie onder de aanwezigen hoe je als ouder of kader met de wettelijke afspraak om onder de 18 geen alcohol te gebruiken, omgaat. Duidelijk was dat het door velen als moeilijk ervaren wordt om hieraan vast te houden en goede afspraken te maken, maar m.n. om erop toe te zien om deze na te leven.

De avond werd afgesloten door een van onze leden, die uit eigen ervaring vertelde over zijn ervaring met het gebruik van drugs door 1 van zijn kinderen.

Hij vertelde hoe hij er, nadat hij op de hoogte was, mee is omgegaan. Open communicatie en in gesprek blijven met je kind is hierbij heel belangrijk. Maar schroom ook niet om hulp en informatie te zoeken bij deskundigen.

In de loop van dit seizoen zal er een vervolg gegeven worden aan deze avond en zullen de spelers zelf uitgenodigd worden.

Leden van de commissie gaan op korte termijn in gesprek met Bernard om te bekijken op welke manier we deze avond vorm gaan geven.

Martien van Beljouw

Vz Cie Normen & Waarden

Voor het eerst in de historie van Oirschot-Vooruit is het de JO19-1 (voorheen A1) gelukt om te promoveren naar de vierde divisie!… Meer >

De indeling van de jeugdteams voor het nieuwe seizoen is te vinden via deze link Laatste update: JO17-5 toegevoegd. Meer >