In Memoriam Flip Ophof

04 januari 2019

Nieuwjaarsdag, 1 januari ontvingen wij het droeve bericht dat Flip Ophof was overleden.

Voor ons, als leden van Oirschot Vooruit, een schokbericht. Totaal onverwacht. Voor zijn kinderen en kleinkinderen een dramatisch begin van het nieuwe jaar. Flip was 85 jaar oud.

Flip werd vanwege de dienstplicht gelegerd in legerplaats Oirschot. Zoals meerdere dienstplichtigen kwam hij in het uitgaansleven in Oirschot een meisje tegen waar hij verder zijn leven mee zou delen. Lies van Nunen. Hij trouwde en bleef in Oirschot wonen Zij kregen 3 zonen. Hans, Ruud en Rene . Als fanatiek voetballer meldde hij zich als lid aan bij Oirschot Vooruit. Flip was een voetballer met een groen-wit hart. Hij voetbalde vele jaren als linksbuiten in ons vaandelteam. Hij stond daar bekend als een snelle levensgevaarlijke spits. Maar bovendien was hij erg geliefd vanwege zijn mentaliteit en humor. Niet alleen op het veld maar ook daarbuiten. Waar hij kwam werd gelachen. Sommige scheidsrechters konden dat niet altijd waarderen. In een uitwedstrijd in Tilburg kreeg Oirschot Vooruit een penalty. De scheidsrechter legde de bal op de stip. Helaas was dat een kuiltje. Flip legde de bal iets verder terug. De scheids weer op de stip. Flip loopt achter de goal, haalt een handvol zand en maakte daarmee het kuiltje dicht. Helaas kon de scheids het niet waarderen. Maar de penalty ging erin.

Na zijn actieve loopbaan heeft Flip nog heel veel gedaan voor onze club. Hij heeft jaren lang elke donderdag de lagere elftallen getraind. Verder was hij medeoprichter en trainer van de damesafdeling . Loten verkopen voor de wedstrijdbal bij belangrijke wedstrijden kon hij als de beste. Het viel wel op dat het winnende lot bijna altijd bij een lid van Oirschot vooruit viel.

Toen Oirschot de bekende Nederlands elftalvoetballer Roel Wiersma als trainer contracteerde bleek helaas al snel dat die meer dan de helft van de trainingen zou missen i.v.m. buitenlandse reizen. Flip nam al die trainingen over. "Als hij me voor die overgenomen uren zijn salaris had geschonken, had ik een goeie zakcent verdiend" zei Flip. Daarnaast was Flip vele jaren een zeer gewaardeerd bestuurslid. Eerlijk, betrokken en daarnaast een eigen mening. Zijn humor maakte de bestuursvergaderingen een stuk aantrekkelijker. Hierdoor kon een moeilijk besluit eerder op goedkeuring rekenen van andere bestuursleden.
Zijn Ruud volgde hem als voetballer naar Oirschot Vooruit ook diens zoon Brent is lid. Privé heeft Flip een zwaar en moeilijk leven gehad. Zijn Lies kreeg al op jonge leeftijd een hersenbloeding en lag maanden in Hoensbroek in een revalidatiecentrum. Helaas is zij nooit helemaal hersteld van deze hersenbloeding en heeft ze lang in een rolstoel gezeten. Ze is al jong overleden. Een paar jaar eerder kreeg zijn zoon Rene een dodelijk ongeluk. Onvoorstelbaar.
Ondanks deze tegenslagen liet Flip de moed niet zakken. Hij ging door met zijn leven en had voor iedereen die hem kende ( en dat waren er ontzettend veel) een praatje.

Als hij zijn hond uitliet, was de hond meestal eerder thuis dan Flip. Hij kende echt iedereen en iedereen kende hem. We zullen hem missen. Namens Oirschot Vooruit bedankt.

Wij wensen Hans en Lia, Ruud en kinderen Brent en Floor heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Jac v.d. Hamsvoort

Resultaat Grote Clubaktie

19 oktober 2019
Hierbij willen wij ALLE spelers en ouders bedanken voor het verkopen van clubloten dit jaar van de Grote Clubaktie! Met de opbrengst… Meer >