Aankondiging VOG

04 mei 2018

De Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

Oirschot-Vooruit wil al haar leden een zo veilig en prettig mogelijke omgeving bieden. Met name voor onze jeugdleden.

Om de kans op seksuele intimidatie te verkleinen geeft NOC*NSF alle sportverenigingen de mogelijkheid om gratis voor alle vrijwilligers een VOG aan te vragen. Vandaar dat het bestuur heeft besloten dat iedereen die direct samenwerkt met kinderen jonger dan 18 jaar, deze verklaring moet kunnen overleggen. De Verklaring Omtrent Gedrag is een verklaring van het ministerie van Veiligheid en Justitie waaruit blijkt dat het gedrag uit het verleden van een persoon geen bezwaar oplevert voor het gevraagde doel, zoals het werken met minderjarigen bij een sportvereniging. Een Verklaring Omtrent Gedrag staat ook wel bekend als bewijs van goed gedrag.

Een VOG is één van de maatregelen die een sportvereniging kan nemen om de kans op seksuele intimidatie binnen de club te verkleinen. Het geeft meer zekerheid over het verleden van (nieuwe) trainers, coaches, begeleiders of verzorgers en het vermindert de kans dat personen, die eerder in de fout zijn gegaan, een functie bij een sportvereniging kunnen uitoefenen.

De Vrijwilligerscommissie is, in samenwerking met de Commissie Normen & Waarden, gestart met de aanvraagprocedure en de verdere organisatie rondom het onderwerp.

Uitgangspunt van onze vereniging is om volgend seizoen gefaseerd te starten met de aanvragen.

De vrijwilligers van O.V. die in aanmerking komen voor een VOG, ontvangen dan een mail van Justis, het Ministerie van Justitie en Veiligheid. In deze mail staat een digitale link waarmee je in een paar stappen de VOG kunt aanvragen. De geldigheid is 5 jaar. Dus na 5 jaar krijg je automatisch een verlengingsverzoek. Er zijn voor de vrijwilliger geen kosten verbonden aan deze aanvraag.

Wanneer iemand geen VOG kan overleggen, behoudt Oirschot Vooruit zich het recht voor deze persoon het vrijwilligerswerk te weigeren of te ontzeggen.

We houden jullie op de hoogte over de voortgang van het proces.

Mocht je nu al vragen hebben, kun je altijd iemand van ons aanspreken.

Je kunt ook eens kijken op de site van NOC*NSF.

Iedereen alvast bedankt voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,

Bestuur Oirschot Vooruit

Met ingang van het nieuwe seizoen 2018-2019 is Handelsonderneming P.A. Van Zutphen B.V. de nieuwe shirtsponsor van al onze pupillen… Meer >

Sponsorcontract met Jumbo Supermarkten verlengd! Bij de opening van de Jumbo Voetbaldagen is vanochtend ook het sponsorcontract… Meer >