Meidenvoetbal bij Oirschot-vooruit

06 november 2017

Tot 15 jaar geleden had Oirschot-vooruit een bloeiende dames/meisjesafdeling met meerdere teams in verschillende afdelingen. Er werden vele successen behaald en ook kampioenschappen.

In het seizoen 2001-2002 hield na ruim 20 succesvolle voetbaljaren het meisjes- en damesvoetbal op bij Oirschot-vooruit. Er waren te weinig meisjes die gingen voetballen en er kon geen compleet elftal van louter meisjes gemaakt worden. Dit was niet alleen bij Oirschot-vooruit maar ook bij andere ons omringende verenigingen.

Echter na 2008 keerde dit tij en bleek dat er steeds meer meisjes interesse kregen in voetbal. Bij Oirschot-vooruit duurde het nog een aantal jaren voordat het initiatief werd genomen om weer een meisjesafdeling op te richten.

In seizoen 2013-2014 organiseerde Oirschot-vooruit voor de eerste keer een meisjesdag om op die manier voldoende meisjes bij elkaar te krijgen om een team op te kunnen starten.

Wat bleek; we kregen 16 meisjes in de leeftijd van 10 tot 13 jaar bij elkaar, om in seizoen 2014-2015 van start te gaan met een D-elftal. Kathy van de Schoot en Monique Coppelmans, zelf oud-eerste-elftal-speelsters van Oirschot-vooruit dames, waren bereid om dit team in het eerste seizoen te gaan begeleiden tijdens de wedstrijden. Jorgen de Kort en Henk van Hout namen de trainingen voor hun rekening en deze 4 mensen zijn nu, 4 jaar later, nog steeds actief bij de diverse meisjesteams.

Meteen de eerste competitie werd het elftal glansrijk kampioen en raakten nog meer meisjes geïnteresseerd in voetbal. Het seizoen erop kon Oirschot-vooruit van start met twee meisjesteams: 1 elftal en 1 zevental. De meisjesaantallen bleven groeien en het seizoen erop stonden twee complete elftallen ingedeeld in de voetbalcompetitie. Allebei de teams werden dit seizoen kampioen in hun afdeling. Ook de aanmeldingen van meisjes in de F- en E-afdelingen bleven binnenkomen. Zo is de stand nu dat we 1 B-elftal, 1 C-elftal en 1 E-elftal ingeschreven hebben voor de competitie.

Intussen zijn meer dan 50 meisjes lid van Oirschot-vooruit en is de verwachting dat we over 3 jaar ook weer een compleet damesteam op de been kunnen brengen.

Het mooie is ook dat ook de begeleidende mensen van deze teams erg enthousiast waren en nog steeds zijn. De meisjes voetballen met hun hart en hebben vooral veel plezier op het veld. Dit straalt ook over op het publiek wat vaak in grote aantallen staat te kijken naar de wedstrijden van de meisjes. Ook de trainingen worden zelden overgeslagen door de meisjes. Binnen de JTC zit er vanaf dit seizoen zelfs een coördinator die de belangen van de meisjes behartigd. Mede hierdoor hoopt Oirschot-vooruit dat de meisjesafdeling kan doorgroeien en een constante factor gaat worden binnen onze vereniging. Zeker nu het Nederlandse dameselftal Europees kampioen is geworden en meisjes- en damesvoetbal niet meer weg is te denken uit de voetbalwereld.

We willen natuurlijk graag nog steeds versterking van onze meisjesteams hebben, zodat de doorstroming ook voor de toekomst zeker gesteld kan worden. Aanmelden kan gewoon via de website!

De competitie wedstrijd tussen DESO 1 en Oirschot Vooruit 1 van zondag 26 november 2017 gaat definitief niet door. De KNVB heeft dat op… Meer >

Ron de Kort oud trainer van OV 1, een interview: Stel je even privé voor aan Oirschot-Vooruit: Ron de kort , oud trainer bij… Meer >

2-1 winst op SC 't Zand

19 november 2017