Carnaval

Afgelopen zondag veroverde Nigeria voor de derde keer de Africa Cup. Het voetbal is niet altijd even geweldig en hoogstaand, maar er wordt
wel met passie gespeeld. Op de tribunes zitten uitgedoste fans die er een waar carnaval van maken. In Afrika hebben de mensen niets, dus een
voetbaltoernooi verzet bij hen de zinnen. Wij praten hier over match fixing. In Afrika heeft ieder team een medicijnman die zijn handen naar de hemel houdt en onbegrijpelijke rituelen er op na houdt. Met een beetje geluk krijg je als team ook nog een toverdrank en ben je onoverwinnelijk.
Dat gebeurde dus met Nigeria. Wij liepen hier met zijn allen de polonaise en in Zuid Afrika pakte coach Stephen Keshi gewoon de beker met zijn team. Natuurlijk is het voetbal op een continent als Afrika heel belangrijk. Het verzet de zinnen en doet je even de ellende van alledag vergeten.
Heel simpel, Afrika is Aids, corruptie, onderlinge twisten en gigantische armoede. Heb je het leger achter je dan kan alles. Sta je onder aan de ladder dan is er maar een optie, zorgen dat je via de illegaliteit in Europa kunt komen. Als je een uitblinker bent in sport kan er ook veel, want kijk naar de hardlopers uit Kenia en de meest talentvolle voetballers uit Afrika. Zij verdienen hun geld in Europa. De kloof tussen arm en rijk in Afrika zal altijd blijven. Voor hun is het toernooi om de Africa Cup een soort carnaval. Wat bij ons het begin is van de vastentijd, een stuk bezinning en besef richting Pasen, zien ze dat in Afrika totaal anders. Voor de meesten is het iedere dag overleven. Wij gieten met carnaval onze nek vol en slapen
onze roes uit en gaan weer verder. Het wordt voor ons ook eens tijd dat we stilstaan bij de kern van het leven.