Geweld

Tussen al het geweld in de wereld vinden we toch nog onze afleiding bij het hedendaagse voetbal. Op Servie- Albanie na en wat ongeregeldheden op de velden elders valt
het wel mee. We zijn met zijn allen de richting kwijt. Op het veld valt het gelukkig mee. Er is nog steeds wederzijds respect bij de voetballende teams en ook mag ik als
scheidsrechter niet mopperen. Soms staan er toch spelers op het veld van wie ik denk "Jongen heb je wel de juiste sport gekozen". had hij niet beter bij een vechtsport kunnen
gaan. Geweld is echter niet van de velden en de tribunes te verbannen. We zullen allen nooit het Heizeldrama vergeten en het gebeurt nog steeds. In Argentinië deelde een scheidsrechter zoveel gele en rode kaarten uit dat hij de wedstrijd moest stoppen, omdat er te weinig spelers meer op het veld stonden om de wedstrijd uit te mogen voetballen.
Derde divisie, waar hebben we het over. Je hebt ook mooi geweld. Het geweld waarmee Barcelona afgelopen dinsdag Ajax aan de kant schoof. Een huzarenstukje.
Wat eerder bij mij past is het woord geweldig.Ik zie op zondagochtend tijdens de wedstrijden van 10 en 12.00 uur de mooiste acties en doelpunten. Meestal zijn er twee of drie getuigen. Een partner met de kinderen of hond en de leider van de tegenpartij. Dat doet de schoonheid van de actie en de roem die deze speler toekomt dan weer geweld aan.
Ik hoop op nog vele wedstrijden zonder geweld.

De Passant