Knuffel

Als een kind het bed inkruipt voor de slaap neemt deze altijd een knuffel mee.
Dat geeft het kind rust en vertrouwen. Afgelopen zaterdag knuffelden de supporters van PSV de jonge spelersgroep na weer een teleurstellende nederlaag. Ik vraag me af of dit wel het juiste signaal is. Kunnen we de spelers niet beter een spiegel voorhouden zodat ze kunnen zien waar het mis gaat. Natuurlijk creeert PSV zelf ook kansen, maar het team komt moeilijk tot scoren. Is het domweg pech of hadden we de groep al eerder moeten knuffelen.
De sportieve malaise heeft er wel voor gezorgd dat de aandacht naar het lek binnen de organistaie van PSV op de achtergrond is verdrongen. Ook de trainer krijgt nog steeds de voledige steun van de organisatie. Het probleem ligt hem momenteel in de cultuur die veranderd is binnen PSV. Waar vroeger de warmte en het sociale gezicht de kenmerken waren van PSV geldt nu zakelijkheid en kilte. Er moet verdiend worden en de kassa moet rinkelen. Ik weet alleen niet of deze route ook voor de lange termijn succesvol is. Een knuffel of een aai over de bol kan ooit helpen, maar is geen oplossing voor een structureel probleem.