Ritme

Het corona virus heeft ons dagelijks leven zo beïnvloed dat we een afwijkend ritme hebben bij het invullen
van ons dagelijks bestaan. Velen van ons werken vanuit huis de mensen in de horeca mogen straks weer aan
de slag met hun gasten op anderhalve meter afstand. We zijn allemaal op zoek naar het juiste ritme in deze tijd
Ritme kan echter verwijzen naar de regelmaat waarmee iets zich herhaalt vooral bij geluid.een Beat, het kan verwijzen naar een bewegingswisseling, cadans, melodie of regelmaat.
De Griekse filosoof Plato zei het al. Muziek en ritme vinden hun weg tot in de geheime plaatsen van de ziel.
De Franse dichter Theophile Gautier bracht het zo. Stralende woorden, woorden van licht met ritme en muziek
dat is wat poëzie is. De Franse dichter Paul Eluard omschrijft het nog treffender. Een hart heeft alleen gelijk als
het klopt met het ritme van andere harten.
Het is mei ook de maand waarin Maria de moeder van Jezus wordt geëerd. Bij de kapel van de Heilige Eik in de
bossen tussen Oirschot en Middelbeers komen de mensen om er een kaarsje aan te steken en te bidden. Even weg uit het hectische ritme  van alledag terug naar de basis en rust bij moeder natuur.
In Duitsland is afgelopen weekend alweer gestart met de voetbalcompetitie de Bundesliga, natuurlijk als voetbal je beroep is dat waren het zeven lange weken met een leven in onzekerheid. Er wordt gevoetbald in lege stadions dus zonder een zingende en steunende achterban. Het zal een rare gewaarwording zijn.
Als je lang stil hebt gestaan duurt het ook weer even voordat je je ritme gevonden hebt en hoe groot is de kans op een blessure. Iedereen is gebaat bij een vast ritme, thuis op het werk en tijdens het sporten. De toekomst zal uitwijzen wanneer we weer onze dingen kunnen doen in het ritme van alledag, momenteel is het even omgaan met de regels zoals we die met elkaar afgesproken hebben.

De Passant     .