Actie

Acties in de detailhandel trekken meer klanten. Bijna iedere actie heeft ook weer een reactie.
Dat zien we bijna wekelijks op de velden. Er wordt een overtreding gemaakt en de reactie van de tegenstander laat meestal niets aan duidelijkheid over. Als scheidsrechter kom je iedere wedstrijd wel in actie. Alleen spelers vergeten dat de man in het zwart ook maar gewoon zijn hobby uitoefent. De kritiek die de scheidsrechter in het veld en na de wedstrijd krijgt te verduren is niet misselijk.
Triest is dat Leonel Messi dit jaar niet meer in actie komt vanwege een hamstringblessure.
Een actie wil ook zeggen dat je in beweging bent, je staat niet stil hoe de actie ook uitpakt.
Soms onderschat je de gevolgen van je actie. Op de bijvelden worden soms de mooiste acties gemaakt, maar dat verschijnt helaas niet op televisie. Er wordt nog regelmatig gestrooid met mooie voorzetten en er vallen nog heel mooie doelpunten op de velden. Veel is onnavolgbaar en dat is maar goed ook. Wat ik niet snap zijn de tereuracties zoals een zelfmoordcommando.
Wat bezielt diegene die zo'n actie voorbereidt. We hebben nu ook weer de beelden gezien van de Filipijnen waar een aardbeving heeft huisgehouden die zijn weerga niet kent. Gelukkig komen we dan weer massaal in actie voor onze medemens. Zolang we die niet uit het oog verliezen is het goed.