De Klassieker

Een klassieker verwijst naar iets dat lang geleden is gemaakt, maar nog steeds mooi gevonden wordt.

Het is een alomtegenwoordig en uniek symbool van een vergane tijd met veel gevoel voor nostalgie.

Op 14 april 2019 alweer eventjes geleden was er in de wielersport de klassieker Parijs Roubaix.

Deze wedstrijd is zo legendarisch omdat in het parcours 54,5 kilometer aan kasseien moeten worden afgelegd.

Vooral bij regen geeft dit zeer spectaculaire beelden. In 1896 was de eerste winnaar Josef Fischer en afgelopen keer won Fhilippe Gilbert deze loodzware klassieker.

Afgelopen zaterdag stond er in de Spaanse voetbalcompetitie La Liga de klassieker Fc Barcelona-Real Madrid

op de agenda. El Clàsico kon echter niet doorgaan vanwege onrust in de stad Barcelona, De Catalanen willen zich afscheiden van de rest van Spanje, maar vanuit de hoofdstad Madrid wordt dit totaal van de hand gedaan.

Catalonië is een Spaanse autonome gemeenschap met een sterke eigen identiteit. Rond 1283 was het een grote

maritieme macht rijk geworden door overzeese handel, maar vanuit hoofdstad Madrid werd die macht steeds meer ingeperkt. Vandaar dat deze klassieker meer is dan een voetbalwedstrijd, het is ook een politiek spel.

Op 27 oktober 2019 staat voor de 162ste keer de klassieker Ajax-Feyenoord op de agenda. Het is de hoofdstad tegen de havenstad. De supporters van beide clubs kunnen elkaar niet luchten of zien. De rivaliteit zal altijd blijven. De historie zegt ons dat Ajax 65 keer als winnaar uit de bus kwam, Feyenoord 32 keer en er werd 38 keer gelijk gespeeld. Toch zegt mij dat Ajax de beste papieren heeft in deze klassieker,maar de bal is rond en een wedstrijd duurt tot het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter.

Op 20 oktober afgelopen zondag hadden wij in Oirschot onze eigen klassieker. We hebben er negen jaar op moeten wachten maar nu was het weer zo ver. De wedstrijd Oirschot Vooruit-Beerse Boys stond op de agenda

in de tweede klasse F. Beerse Boys speelde al enige tijd veel hoger als Oirschot Vooruit, maar in Oirschot zijn we toch bezig met een goede begeleiding van de jeugd om deze klaar te stomen voor het vaandelteam. Goede begeleiding is dan essentieel. Natuurlijk komen de verhalen van vroeger terug en we zien elkaar als buren niet als vijanden, toch was dat op het veld niet altijd het geval, maar daar heb je een scheidsrechter voor om dat in goede banen te leiden. Oirschot Vooruit won deze klassieker uiteindelijk verdiend met 2-0, want het speelde verzorger voetbal dan de ploeg uit de Beerzen. Zij toonden veel inzet en hadden ook zeker een kans tot scoren,

maar tussen de palen bij O.V. staat Niels Stockman die totaal geen druk kent tijdens de wedstrijd en gewoon alles tegenhoudt. Dankzij de 17 jarige Koen Versteden en aanvoerder Joris Swaanen bleven de drie punten in Oirschot. Het was een mooie klassieker en hopelijk wordt deze op sportpark de Klep ook gewonnen.

Voor nu even genoeg voor speculaties is het nog te vroeg.