Keerzijde

De keerzijde is de minder mooie andere kant van et verhaal of gebeurtenis. De keerzijde van de medaille
is het minder positieve aspect.
In de sport gaat het bijna altijd om succes. Voordat je succes bereikt heb je meestal een lange weg afgelegd.
Talent alleen is niet genoeg, wilskracht en doorzettingsvermogen spelen ook een belangrijke rol.
Succes wordt altijd breed uitgemeten in de media, maar waar niet bij wordt stil gestaan in de keerzijde.
Afgelopen jaar verongelukte de Belgische wielrenner Bjorg Lambrecht in de ronde van Polen. De Nederlandse
profwielrenner Robbert de Greef overleed aan een hartstilstand tijdens de Omloop van de Braakman.
Dat is dus de keerzijde van de medaille, natuurlijk lezen we liever over de sportieve successen van wielrenners,
maar we zagen vooral in de ronde van Spanje dat er ooit levensgevaarlijke situaties ontstaan. In de Tour de France kwamen er in de Alpen Hagelstenen uit de lucht vallen die wielrennen onmogelijk maakte. Topsport brengt risico`s met zich mee. Maar welke prijs wil je betalen voor succes.
Afgelopen week was er het overlijden van de voetballer Fernando Ricksen, op 43 jarige leeftijd ging hij ten onder aan de spierziekte A.L.S. Ricksen begon zijn loopbaan bij Fortuna Sittard en was ploeggenoot van de huidige trainer van PSV Marc van Bommel. Fernando Ricksen speelde vervolgens bij AZ uit Alkmaar, F.C Zenit uit Sint Petersburg in Rusland en bereikte ook het Nederlands elftal. Toen bij hem de spierziekte A.L.S. werd geconstateerd stortte zijn wereld in. Vanaf het begin van dit jaar verbleef hij al in een hospice in Schotland.
Hij kon alleen nog maar zijn ogen bewegen, maar via een spraakcomputer kon hij wel communiceren.
Daarom is het altijd van belang dat we positief in het leven staan en proberen er uit te halen wat erin zit, zowel op sociaal, zakelijk als sportief vlak. Het is helder, we komen een keer maar we gaan ook. In die tussentijd die we hebben is het van belang om er samen iets van te maken. We komen allemaal wel eens voor de keerzijde van iets te staan, maar als we elkaar steunen gaat de zon altijd weer schijnen. We hebben elkaar altijd nodig.

De Passant