Patroon

Het woord patroon kan verwijzen naar munitie, het is een herhaalde vaste vorm, een ontwerp voor kleding, een beschermheilige, leermeester en in België een werkgever.
Zowel in het dagelijks leven, op het werk als in de sport zijn vaste patronen van belang. Dat heeft ook te maken met de manier hoe onze hersens functioneren. In het dagelijks leven en op het werk geeft een vast patroon een bepaalde rust. Je weet hoe laat je opstaat en wanneer je waar moet zijn. Het geeft een soort houvast.
In de sport staat of valt alles met het patroon. Kijkend naar de eredivisie. Voor de winterstop liep het bij PSV op rolletjes, maar na de winterstop kent de tegenstander de patronen van de ploeg uit Eindhoven en past de tegenstander zich aan. Vooral in uitwedstrijden valt het voor de ploeg van trainer Mark van Bommel niet mee om een duidelijk helder patroon te realiseren. Toch is trainer van Bommel iemand die vasthoudt aan een heldere visie en een duidelijk patroon. Indien nodig grijpt hij in en wisselt ook zijn sterspeler Hirving Lozano. Bij Mark van Bommel is alles ondergeschikt aan het resultaat. Bij Feyenoord is het patroon iedere week weer anders, de ene week is het alles en de andere week komt de ploeg uit Rotterdam Zuid te kort. Een duidelijk patroon is niet te vinden, misschien heeft het te maken met de kwaliteit van de spelersgroep.
Terug naar Oirschot Vooruit daar werkt trainer Piet Drijvers ook volgens een vast patroon en niet zonder resultaat. We spelen in de eerste klasse met eigen jongens en nu we wat punten morsen door schorsingen en blessures is het toch essentieel vast te houden aan je patroon. Ooit moet je als ploeg het initiatief nemen  dan weer moet je de verdedigende stellingen in nemen. Het is aan de trainer en de spelers het juiste patroon te vinden zodat de tegenstander wordt ontrafeld. In mei weten we zowel in Eindhoven als in Oirschot wat het patroon van de trainer heeft opgeleverd.

De passant