Ijs

IJs kan verwijzen naar de vaste vorm van water en kan zeer uiteenlopende vormen aannemen, variërend van een ijsberg, gletsjer of ijspegel tot hagel of sneeuw. Consumptie ijs is een gerecht of lekkernij. Droog ijs is de vaste vorm van koolstofdioxide.
Als het water zakt dan kraakt het ijs, elke oorzaak heeft gevolgen. Als het ijs breekt komt het gesprek of proces op gang. Als het ijs gebroken is zijn mensen weer vriendelijk en in vertrouwen met elkaar na een kil begin.
Als men zich op glad ijs bevindt neem je risico dat je niet overziet of praat je over iets waarvan bij jou de kennis ontbreekt.
Sjinkie Knegt is een talentvol Nederlands shorttracker uit Bantega in Friesland. Toen hij afgelopen week zijn houtkachel aan probeerde te steken vatte zijn kleding vlam en liep hij tweedegraads verbrandingen op. De kans bestaat dat hij nooit meer succesvol zal zijn op het ijs.
Nog triester nieuws kwam van schaatsster Paulien van Deutekom. Zij overleed op 37 jarige leeftijd aan de gevolgen van longkanker. In 2008 werd zij nog wereldkampioen schaatsen allround en pakte ze de zilveren medaille op de 1500 en 3000 meter. Zij zal helaas nooit meer op het ijs staan.
Of we nu met sport bezig zijn of met onze maatschappelijke carrière. We hebben niet altijd succes en zakken ook wel eens door het ijs.Het belangrijkste is dat we leren van onze fouten en als we tegenslag kennen het hoofd koel houden voor het maken van de juiste beslissing. Niemand kan in de toekomst kijken maar als je met beide benen op de grond staat en je je dus niet op glad ijs bevindt bereik je meestal je doel.

De Passant