Regeren

Regeren kan verwijzen naar beheersen, besturen, gezag uitoefenen, heerschappij voeren, het bewind voeren,leiden of overheersen. Strenge heren regeren niet lang geeft aan dat wanneer een baas niet een beetje soepel is wordt het voor hem moeilijk. Regeren is vooruitzien, een goed beleid beperkt zich niet alleen tot en met het heden, maar strekt zich uit naar de toekomst.
Dat is ook al meteen het probleem van België, het land verdeelt tussen de Vlamingen en Walen dus de Nederlandstaligen en de Franstaligen. Na de verkiezingen van 10 juni 2007 duurde de formatie van de nieuwe regering 194 dagen en ook die coalitie hield geen stand. Naar aanleiding van het migrantendebat en het verdrag van Marakech bood premier Charles Michel zijn ontslag aan aan de Belgische koning. België zit dus zonder regering en is bestuursloos.
Darter Micheal van Gerwen uit Boxtel won op 4 januari 2014 als jongste darter ooit het PDC World Darts.
Momenteel regeert hij nog steeds want hij won de afgelopen World Grand Prix en staat op eenzame hoogte.
In Engeland in de Premier League regeert het geld van rijke Russen, Aziaten of Arabieren. Toch regeert ook het voetbal in Engeland. Dat zagen we afgelopen week weer in de topper tussen lijstaanvoerder Liverpool uit bij Manchester City. City is de regerend kampioen en Liverpool staat momenteel bovenaan en werd voor het laatst kampioen in het seizoen 1989/1990. Ondanks het verlies uit bij Manchester staat Liverpool nog bovenaan en regeert dus.
Belangrijk in de sport en in de samenleving is dat je altijd de regie in handen hebt, je hebt als mens een doelstelling en je wil iets bereiken. Datzelfde geldt voor de sport. Om de top te halen en dus te regeren moet je meestal veel hobbels nemen en dan nog heb je geen garantie dat je je doel bereikt. Zowel bedrijven als sportclubs stippelen een bepaalde route uit die kan leiden naar de top. We willen allemaal de beste zijn en regeren. Wat is er nu fijner dan succes te hebben aan de hand van je manier van regeren. Een doel is ook mooi en dat bereik je altijd samen. Wie als individu regeert zal bijna nooit zijn doel bereiken. We hebben nog zeker 51 weken om ons eigen leven in te vullen en we moeten de regie niet proberen kwijt te raken.

De passant