Zicht

Zicht kan verwijzen naar zien: het visueel waarnemen van voorwerpen uit de omgeving met behulp van de ogen. Zichtbaarheid is de waarneming hiervan. Een zicht is verder een landbouwwerktuig voor het maaien van graan.

Verder is het fijn als je een mooi uitzicht hebt en is het lastig als de mist je uitzicht vertroebelt. Als je van de dokter terug komt en hij zegt dat de vooruitzichten goed zijn dan ben je al gerust gesteld. Je kunt ook naar iets uitkijken of naar iets verlangen en er dus zicht op hebben. In de maatschappij, politiek en sport gaat het altijd om inzicht. iedere politicus, ondernemer, trainer of sporter heeft zijn of haar eigen zicht op de zaak. Dat geeft weer kleur aan het geheel en daarom is het ook nooit saai. er gebeurt altijd wat. Herman Finkers zei het al. In Almelo is altijd wat te doen, het stoplicht staat op rood of het stoplicht staat op groen.

Afgelopen zondag kwam de wielerronde van Spanje aan het slot, daarin had de Nederlandse renner Steven Kruijswijk van team Lotto Jumbo heel lang zicht op een podiumplaats, uiteindelijk kwam hij toch iets te kort in de voorlaatste rit en moet hij genoegen nemen met plaats vier. Toch kan deze renner terug kijken op een geweldige ronde van Spanje ook al is een podiumplaats uit het zicht.

Het zag er lange tijd niet naar uit dat de Mexicaan Erick Gutierrez onderdeel uit zou gaan maken van de selectie van PSV. Gutierrez is de boezemvriend van Hirving Lozano het grote talent dat op het WK in Rusland scoorde tegen Duitsland in de openingswedstijd.

Zijn club uit Mexico vroeg een flinke transfersom en er werd lang en zorgvuldig onderhandeld door toenmalig manager Marcel Brands die nu werkzaam is in de Premier League in England en door zijn opvolger John de Jong. PSV is een club met visie en heeft altijd zicht op de toekomst. In Eindhoven weten ze ook dat een talentvolle speler zichzelf in het zicht speelt bij de grote Europese topclubs en als die met een goed bod komen heeft de club zicht op een mooie som geld en de speler op een positieverbetering. Je wilt als speler altijd zicht hebben op het hoogst haalbare.

Als we in Oirschot op het sportpark zijn zien we ook degelijk dat er iets aan het veranderen is. Eerst moet er gesloopt worden en dan kun je pas iets nieuws opbouwen. Momenteel zijn de leden van het bouwteam met ondersteuning van vrijwilligers bezig met iets moois dat zeker met het zicht op de toekomst uitstraling zal hebben. In eerste instantie zag het er lang naar uit dat de hockeyclub en de voetbalvereniging samen een sportpark zouden delen, maar ik denk dat twee aparte accommodaties ook een helder zicht geven voor de toekomst. Het is heel belangrijk dat je in het heden altijd zicht houdt op de toekomst. Want alles gaat door en zonder zicht zie je niks.

De Passant