Status kan verwijzen naar een fase de stand van zaken, toestand(systeemtheorie) informatie die voorspellingen over een systeem toelaat.

Het kan ook te maken hebben met een bepaalde rangorde in de samenleving, je hebt de vluchtelingenstatus, het is een merk (bas) gitaar.

In de sociale media is het een bericht of beeld dat geen reactie is op een ander bericht in hetzelfde medium.

De status van het Nederlands voetbal heeft binnen Europa flink aan status ingeleverd. Voorheen kenden we met clubs als Feyenoord, Ajax en PSV grote successen in de Europese competitie, maar vanaf het moment dat het grote geld zijn intrede heeft gedaan in het Europese voetbal kunnen we in Nederland helaas niet meer mee. Veel Europese topclubs zijn eigenaar van een steenrijke rus, oliemagnaten uit de Arabische landen die dus puur een club kopen om hun persoonlijke status te vergroten.

Dus daarom mogen we zeker trots zijn dat zowel Ajax als PSV zich hebben geplaatst voor de Champions League. Het zal voor beide teams heel zwaar worden op te overwinteren, maar je weet het nooit.

Bij PSV staat oud voetballer Mark van Bommel voor de groep, zijn eerste wedstrijd in de groepsfase van de Champions League is uit bij Barcelona, bij die club heeft Mark van Bommel zelf  gevoetbald met succes. Hij werd als speler een keer kampioen met Barcelona en won in 2006 de Champions League met de club uit Catalonië. Mark van Bommel speelde in totaal 536 wedstrijden en 79 interlands.

Hij debuteerde met zijn 16 jaar en 23 dagen op het hoogste niveau in het Nederlands betaald voetbal, dan heb je toch wel enige status. Dat geeft echter geen garantie voor zijn toekomst als trainer.

Coach Erik ter Hag speelt met Ajax tegen Bayern München, Ter Hag was in de zomer 2013 actief in Beieren en had het beloftenelftal onder zijn hoede, tussen 2009 en 2012 was Ter Hag assistent van Fred Rutten bij PSV. Ook hij heeft dus een bepaalde status verworven in het verleden.

Terug naar Oirschot Vooruit, hier hebben we het gelukkig nooit over een bepaalde status. Het voelt ook als rangen en standen als je binnen de vereniging praat over status. Een ding weet ik zeker de status van het hoofdveld is nogal belabberd, maar we moeten geduld hebben en het gras moet een kans krijgen om te groeien. Iemand die hekelt aan het woord status is onze trainer. Als je het met hem hebt over de successen van de voorafgaande seizoenen blijft hij daar rustig onder. Toch heeft hij door de successen bij zowel Nemelaer uit Haaren en Oirschot Vooruit bij veel verenigingen een bepaalde status afgedwongen. Piet is ook geen schreeuwer en heeft respect voor de arbitrage en de tegenstander. Als je al langer in het wereldje meeloopt dan dwing je automatisch een bepaalde status af.

Los van de resultaten verdient Piet een geweldige status. Dat geldt overigens  voor iedereen binnen de vereniging die zich op een positieve manier inzet en bezig is met de toekomst en het verbeteren van de status van de club.

De Passant