Samen

Samen kan betekenen bij of met elkaar. Als je samen iets hebt verwijst dat naar een liefdesverhouding. Samen uit samen thuis geeft aan dat waar je samen aan begint je ook samen afmaakt. Verder was samen een lied van Rene Froger uit 2012  en een dagelijkse comedy-drama serie in het seizoen 2015/2016 op de TV zender Talpa.

In de serie All Stars was de lijfspreuk Samen is niet alleen. Ik denk dat dat de kern is van waar we mee bezig zijn zowel in de maatschappij als in de voetballerij. Niemand kan iets alleen je hebt elkaar nodig. De spits kan nog zo goed zijn, maar zonder aanvoer komt hij ook niet tot een doelpunt. Meestal werken we of sporten we vanuit een team. Iedereen heeft binnen de organisatie zijn of haar eigen taak.

We hebben allemaal onze kwaliteiten en door elkaar aan te vullen kun je iets moois bereiken.

Kijk maar eens naar ons nieuw te verrijzen sportpark. Door met de juiste mensen samen te werken wordt er iets geweldigs gerealiseerd.

Door samen een resultaat te boeken versterken de onderlinge banden. Je begint ergens aan en je werkt samen naar het eindresultaat.

Voor een trainer op welk niveau ook is het belangrijk dat hij het samen doet met de spelersgroep. De spelers moeten het samen doen op het veld en de trainer geeft zijn spelers handvaten. We hebben afgelopen week gezien dat zowel Ajax als PSV hun eerst wedstrijd wonnen in de laatste voorronde voor de deelname aan de Champions League. In de Amsterdam Arena was het een groot feest en er wordt verlangt naar de successen van weleer. Dat geldt hetzelfde voor PSV. In Wit Rusland werd gewonnen omdat het team er samen voor heeft geknokt en de juiste spirit zat in het team. Het is allemaal nieuw voor trainer Mark van Bommel, maar hij heeft in zijn loopbaan  als voetballer samen gewerkt met heel grote spelers en nu doet hij het samen met zijn schoonvader Bert van Marwijk die hem vanaf de zijlijn ondersteunt.

Terug naar Oirschot Vooruit waar de trainer het ook samen doet met zijn groep. Wederom in de eerste klasse met eigen jongens die niet worden betaald. Deze groep heeft samen wel iets opgebouwd en gaan voor elkaar door het vuur. Daar ligt ook de kracht van de groep. Zij doen het samen zowel in als buiten het veld. Er hangt een goede sfeer in de groep en het zijn geen individuen die voor een paar Euro`s vertrekken. Samen wil deze groep stappen zetten en hopelijk wordt het een mooi seizoen voor Oirschot Vooruit. Vanaf de zijlijn zullen de supporters de jongens steunen en mocht het een keer niet lopen zoals gepland. We blijven altijd samen achter de ploeg staan, want zoals ze bij All Stars zeggen "Samen is niet alleen".

De Passant