Zwaluw

Zwaluwen  (Hirundinidae) vormen een familie uit de orde van de zangvogels. De familie telt 19 geslachten en 88 soorten.

Zwaluw lucifers is van Swedish Match, een van de grootste fabrikanten van lucifers ter wereld. Het bedrijf ontstond uit de

luciferindustrie die zich rond 1850 in Zuid Zweden ontwikkelde. In 1895 verschenen de zwaluw lucifers op de Nederlandse markt.

Dus het merk zit hier ruim 115 jaar.

Dat een zwaluw nog geen lente maakt wil zeggen dat een omstandigheid nog niet meteen de eindconclusie toelaat.

Vorige week zaterdag won Feyenoord de Johan Cruijff schaal ten koste van PSV. Het gevoel in Rotterdam was toen goed. We zijn nu echter ruim een halve week verder en Feyenoord speelde op Europees niveau tegen AS Trencin in Slowakije en verliet het veld met een

4-0 nederlaag. Het lijkt bijna een onmogelijke opgave voor de ploeg van trainer Giovanni van Bronckhorst om de groepsfase te bereiken aan het toernooi van de Europa League. Het zal extra pijn doen omdat bij AS Trencin de oud Feyenoorder Joey Sleegers in de basis stond. Hij werd in Rotterdam Zuid te licht bevonden en vertrok naar de nummer 5 van Slowakije die dus Feyenoord alle hoeken van het veld heeft laten zien. Feyenoord vliegt er dus waarschijnlijk na de thuiswedstrijd komende week waarschijnlijk gewoon uit.

Toch merk je als de zwaluw weer terugkeert naar Nederland na de overwintering in Zuid Europa dat het lente wordt. Lente is het seizoen van nieuw leven en laat zich ook vertalen als nieuwe hoop. Het huis wordt grondig gepoetst, plantjes worden gepland in de tuin. We hebben er allemaal weer zin na de donkere wintermaanden. Zo geldt dat ook voor het voetbal. Eind mei zijn we blij als het seizoen er weer op zit, maar eind augustus is het toch ook weer zalig als we weer kunnen beginnen. Zoals de zwaluw weer terugkeert  en zich nestelt onder de pannen van het dak zo komen de spelers ook weer terug van vakantie met een fris gevoel om er het beste van te maken. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

De Passant