Kleur

Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door de verschillende golflengtes waaruit dat licht is samengesteld. Mensen nemen licht waar wanneer elektromagnetische straling met een golflengte tussen 750 en 400 nanometer het oog bereikt. De samenstelling van golflengtes wordt het spectrum genoemd.

Als je zeven kleuren stront schijt dan ben je doodsbang, als je kleur bekent kom je voor je mening uit of vertel je jezelf de waarheid.

Als de toekomst er rooskleurig uitziet dan ziet het er goed uit.

Natuurlijk is het ontbreken van Oranje op het huidige WK voetbal in Rusland een hard gelag. Voorheen als Oranje erbij was kleurden complete straten Oranje en kleurden hele vakken in het stadion ook deze kleur. Helaas ontbreken we dit keer, maar er zijn nog genoeg landen die kleur geven aan dit mooie WK. Ondanks dat Senegal is uitgeschakeld in de eerste ronde van het WK gaf de ploeg van bondscoach Cissè kleur aan hun wedstrijden en de supporters op de tribune lieten ook hun creativiteit gelden. Je zag het als Senegal scoorde, de spelers hadden een dansje en de supporters vierden een doelpunt op geheel eigen wijze. Geweldig om te zien hoe sport mensen bij elkaar brengt. We zijn op het WK inmiddels beland tot de achtste finale, helaas zonder voormalig wereldkampioen Duitsland, zij vertrokken met het schaamrood op de kaken, want zij werden laatste in groep F. Er werd eerst verloren van Mexico,

toen was er de benauwde winst tegen Zweden, maar in de laatste wedstrijd was het reeds uitgeschakelde Zuid-Korea te sterk voor de manschaft. De Groen Gele kanaries van Brazilië worden getipt als de nieuwe wereldkampioen en je ziet dat het team gaandeweg het toernooi ook meer kleur begint te vertonen. Een WK voetbal brengt verschillende voetbalculturen met elkaar in aanraking en dat

zorgt voor kleurrijke taferelen.

Terug naar Oirschot waar de gemeenteraad eindelijk groen licht heeft gegeven omtrent de besluitvorming over het nieuwe sportpark voor zowel de voetbalvereniging als de hockeyclub. Niet samen op een complex, maar wel nieuwe velden, vernieuwd clubhuis en kantine. Beide verenigingen liggen op een steenworp afstand van elkaar en voorheen was er totaal geen wederzijds contact, nu beide verenigingen samen optrokken voor een nieuw sportpark vervagen de eigen kleuren en heeft men meer zicht hoe beide organisaties hun ding doen. Zowel bij de hockey als het voetbal zijn de bestuurders en de vrijwilligers diegene die de kleur bepalen. Hopelijk kunnen we nog veel aan elkaar hebben in de toekomst. En een ding hebben we zo ie zo gemeen, de clubkleuren zijn beide Groen Wit.

Ik duik de tuin in en zoek de zon op, want ik kan wel wat extra kleur gebruiken.

De Passant