Emotie

Emotie is de innerlijke beleving of gevoel van vreugde, angst, boosheid of verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen

of spontaan kan optreden. Het kan gepaard gaan met lichamelijke reacties en een bepaalde expressie. Het is een reactie van onze hersenen op een affectieve prikkel.

Momenteel is het WK voetbal gaande in Rusland door de scherpe TV beelden zijn we als kijker deelgenoot van de emoties van de spelers op het veld. In groep D was Argentinië de topfavoriet voor poulewinst, maar het loopt allemaal anders voor de ploeg van Barcelona sterspeler Messi en de onbegrijpelijke coach Sampaoli. In de eerste wedstrijd werd er gelijk gespeeld tegen IJsland en de tweede wedstrijd werd verloren van een ontketend Kroatië die na de overwinning de emoties niet onder stoelen of banken staken. De frustratie bij de spelers van Argentinië was duidelijk herkenbaar zowel tijdens de wedstrijd vanwege de vele onbesuisde overtredingen die zeker een gele of rode kaart verdienden en ook de gelaatsuitdrukkingen na de wedstrijd spraken boekdelen.

In de tweede wedstrijd van IJsland was de tegenstander Nigeria. Dankzij oud VVV speler Ahmed Musa won Nigeria met 2-0 ook Musa liet zijn emotie de vrije loop en vierde zijn goals en de overwinning van zijn land met zang en dans.

Voor het WK begon werd Brazilië getipt als de favoriet voor de wereldtitel. In de eerste wedstrijd speelde Brazilië echter gelijk tegen Zwitserland en daar hadden de Braziliaanse vedetten geen rekening mee gehouden, zij staken hun emoties dan ook niet onder stoelen en banken en waren gefrustreerd. In hun tweede wedstrijd tegen Costa Rica liep het ook niet lekker en het was voor de goed leidende scheidsrechter Bjorn Kuipers een pittige pot, maar waar Neymar zijn emoties niet onder controle had bleef scheidsrechter Kuipers de rust zelfe. Uiteindelijk won Brazilië toch nog met 2-0, maar om nu te zeggen dat we de aankomend wereldkampioen hebben zien spelen dat gaat mij te ver.

Terug naar het dagelijks leven, we hebben iedere dag te maken met emotie, zit je lekker in je vel heb je de juiste mensen om je heen, loopt het lekker op je werk dat voel je je goed en dat straal je uit, maar juist als het tegen zit of je hebt een teleurstelling te verwerken dan is het fijn als je je emoties kunt tonen bij de ander. Dat geeft houvast om weer verder te komen. Dus hoe de ander ook in elkaar steekt en hoe deze zijn emotie uit respecteer dat en laat diegene in zijn of haar waarde.

De Passant