Coach

Coach kan verwijzen naar de carrosserievorm van een auto, het is ook een flim van Joram Lursen uit 2009, het is ook een

Amerikaans modekledingbedrijf of het is iemand die zich op professionele basis bezighoudt met het  begeleiden van personen.

In de sport wordt de coach altijd afgerekend op de behaalde resultaten.

Daarom is het ook niet vreemd dat coach Zidane van Real Madrid na het winnen van zijn derde Champions League finale op rij

zijn vertrek aankondigt. Na dit geweldige succes bij de Koninklijke uit Madrid kan er ook een keer verval komen dat wil je als topcoach voor zijn. De Duitse bondscoach Joachim Low is in beeld als vervanger van Zidane, maar bedankte voor die functie en tekende bij het

Duitse Nationaal elftal bij tot 2022. De belangrijkste kandidaat las opvolger van coach Zidane is de Italiaan Mauricio Pochettino. Momenteel is hij coach bij Tottenham Hotspur, maar als Real hem heel graag wil dan komt deze coach gewoon naar Madrid om te mogen werken met een geweldige spelersgroep waar andere coaches alleen maar jaloers op kunnen zijn.

Is trainer Piet Drijvers een beetje de Zidane van Oirschot Vooruit, natuurlijk zijn er raakvlakken. Ook Piet wil altijd winnen en de beste zijn.

Hij wil als coach het maximale uit zijn spelers halen en dat lukt hem heel aardig. Er is echter wel een groot verschil tussen de coach Zidane

en de coach Piet Drijvers. In de eerste klasse C ontvang je geen televisiegelden en ook de transfersommen voor spelers zijn er niet.

Waar Real Madrid Gerrit Bale in de spits heeft staan hadden wij Danny Banda. Waar coach Zidane kon beschikken over Christiano Ronaldo, beschikt coach Drijvers over Joris Swaanen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De rol van de coach wordt wel eens overschat, het belangrijkste van een coach is dat hij goed communiceert met de spelersgroep.

Je moet als coach weten welke kwaliteiten je spelers in zich hebben en je moet een wedstrijd kunnen lezen en omzettingen doorvoeren als een wedstrijd op slot zit.

Het belangrijkste voor een coach op welk niveau ook is dat de spelvreugde wordt overgebracht. Of je nu met pupillen bezig bent of op het hoogste niveau van Europa plezier in het spelletje is het allerbelangrijkste. Dan komt het kind in de volwassen mens weer boven en voelen we ons weer als een kind zo blij. Ook dat moet een coach koesteren.

De Passant