Goud

Goud is een scheikundig element met symbool Au en atoomnummer 79. Het is een geel metalliek overgangsmetaal.

Het is al sinds de stroomculturen (Nabije Oosten van 3500 v. Chr. tot 800 v. Chr. zeer gewaardeerd en is roestvrij,

daarom wordt goud soms "de koning der metalen" genoemd.

Afgelopen vond in de plaats Bergen in Noorwegen het WK wegwielrennen plaats. Er waren drie gouden medailles voor de

Nederlandse equipe. Tom Dumoulin werd bij de mannen wereldkampioen tijdrijden, Annemiek van der Vleuten werd dat

bij de tijdrit voor de vrouwen en Chantal Blaak werd wereldkampioen op de weg bij de vrouwen.

In de eredivisie is er bij zowel Ajax als Feyenoord het goud van afgelopen seizoen een beetje af. Feyenoord bezet de vierde plek en

en de ploeg uit Amsterdam staat op de zevende plek.

Momenteel staat PSV bovenaan mede door vier doelpunten van goudhaantje Jurgen Locadia in de uitwedstrijd bij FC Utrecht.

Maar wat vandaag goud is kan even later al weer veranderen in iets totaal anders. Pas na de laatste speelronde zijn de prijzen verdeeld.

Terug naar Oirschot Vooruit, het eerste elftal kende afgelopen seizoen een gouden einde, maar nu moet er met een ander bijltje worden gehakt in de eerste klasse. In de eerste uitwedstrijd van het nieuwe seizoen ging het mis. De spelers van Piet Drijvers moesten het opnemen tegen fusieclub FC Tilburg. FC Tilburg beschikt over een team dat de bal snel rond kan laten gaan en over een voorhoede waar je u tegen zegt. Zeker in de eerste helft kwam Oirschot Vooruit handen en voeten tekort om FC Tilburg tegenstand te bieden. Met onze trainer hebben we echter goud in handen en in de tweede helft stond er een veel beter gemotiveerd team bij Oirschot Vooruit. Uiteindelijk werd er verloren met 2-1 maar het goud van afgelopen seizoen is nog niet helemaal weg.

Wat zeker goud waard was, dat was de ontvangst in Tilburg. Supergastvrij en met wederzijds respect. Ik was dan ook speciaal op de fiets gegaan. We verlieten het sportpark pas rond 19.00 uur.

Waar het werkelijk om draait is dat je om je heen met mensen in contact komt die goudeerlijk zijn. Dat je weet wat je aan elkaar hebt.  We moeten ook zeker beseffen dat niet alles goud is wat er blinkt en  als sporter kun je een gouden toekomst te gemoed gaan, maar

het is altijd een heel lange weg die leidt tot de top. De top bereiken is een, maar je handhaven aan de top dan heb je pas echt goud in handen.

De Passant