Wereld

De wereld is de antropocentrische betekenis voor de aarde, waarbij het niet gaat over de planeet zelf, maar over het geheel van menselijke beschaving.

De landen, de steden en het internet. Were in  het woord wereld betekent man of mens. eld verwijst naar leeftijd of tijdperk. Oorspronkelijk betekent wereld daarom "tijdperk van de mens". De wereld kent een landoppervlak van ca. 145 miljoen kilometer verdeelt over zeven werelddelen.

Afgelopen weekend was er in Galgary in Canada het wereldkampioenschap Sprint bij het schaatsen. Kai Verbij pakte de wereldtitel op de sprintvierkamp.

In de wereld van het wielrennen was er afgelopen zaterdag de eerst klassieker van de UCI Worldtour. In België werd de Omloop Het Nieuwsblad verreden.

De wielerwedstrijd was een boeiend schouwspel en werd uiteindelijk gewonnen door de Belg Greg van Avermaat, hij is tevens Olympisch kampioen en won de wedstrijd afgelopen seizoen ook. Op de tweede plaats eindigde wereldkampioen Peter Sagan.

In Duitsland verpulverde Bayern München tegenstander HSV uit Hamburg met maar liefst 8-0. De achtste treffer in de 87ste minuut kan van wereldster Arjen Robben.

Je merkt echter dat het in de wereld van het voetbal al lang niet meer alleen draait om het spelletje, het gaat er in die wereld om wie het meeste geld heeft.

Real Madrid verdiende afgelopen seizoen 577 miljoen Euro mede dankzij de inkomsten uit enorme tv gelden. Daar kunnen we in Nederland zo ie zo niet meer in mee.

Afgelopen zondag was er in Rotterdam de voetbalkraker tussen Feyenoord en PSV. Na het verlies van de ploeg uit Eindhoven is de achterstand op de ploeg uit Rotterdam elf punten en in Eindhoven lijkt het of dit het einde van de wereld is. Er zal gesleuteld moeten worden aan het team om er het komende seizoen weer iets van te kunnen maken, maar het is zeker niet het einde van de wereld.

De huidige wereld is snel en kent veel dynamiek. Ooit gaat het naar mijn inzien te snel. We moeten maar door en de doelen moeten worden bereikt, we verliezen elkaar ui het oog.

Toch maken we met zijn allen de wereld en geven er kleur aan. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.