Trainerstaal

Onze taal kent veel mooie uitspraken en in de loop der jaren komen er ook gewoon nieuwe woorden bij. Bijv. het woord plofkip.
Het mooie van voetbaltrainers is dat zij hun eigen taal hebben. Johan Cruijf zei: Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Trainers praten ook over een zes puntenwedstrijd terwijl er maar drie te verdienen zijn. Als een aanstormend talent het goed doet op de training, dan klopt hij aan de deur van het eerste elftal. Ik ben nog nooit op een sportveld geweest waar er een deur was ter hoogte van het middenveld.
Het kan natuurlijk aan mij liggen. Een speler heeft volgens de trainer een frisse kop. Wat dat betekent, zeg het me maar!
Knijpen, dekken, kort houden, snijden. Termen die vanuit de dugout het veld en dus de spelers bereiken. Ik heb zelf een totaal ander beeld bij deze woorden. Knijpen is iemand stiekem pijn doen. Dekken doe je een tafel voordat je gaat eten. Kort houden doe je de hond aan de lijn als die te wild wordt. Snijden doe je het vlees dat je krijgt geserveerd tijdens het avondmaal. Als iemand talentvol is, dan zit hij eraan te komen volgens de trainer. Als we iets hebben geleerd in de afgelopen jaren is dat je eraf moet blijven. Het liedje gaat niet voor niets: "Je mag er alleen maar naar kijken, maar aankomen niet". Non verbaal kunnen onze heren trainers er ook wat van. Een trainer heeft zowel naast het veld als voor de camera een voorbeeldfunctie. Voetbal is emotie. Zie de teleurgestelde Marco van Basten na zijn nederlaag tegen ADO Den Haag. Kijk je op het moment in de ogen van trainer Steve McClaren dan zie je ook dat hij het niet meer weet bij FC Twente. Hij krijgt zijn ploeg niet op de rails. Dat is ook moeilijk als je het spoor bijster bent. Kijken we een paar niveaus lager dan hebben we natuurlijk ook onze eigen voorbeelden van trainerstaal.
Denk aan een Cees Roosen, Ballen uit de broek! Iedere week ontstaan er ook weer nieuwe kreten door de creativiteit van menig trainer.
Ik ben benieuwd wat er komende week weer komt uit de mond van de trainer.