De passant: "Ster"

26 december 2021 12:45

Een ster is een bolvormig hemellichaam bestaande uit lichtgevend plasma met daarin voornamelijk voor 72% waterstof en ongeveer 26% helium. De zon is voor ons de dichts bijzijnde ster. De sterren die we 's nachts zien staan veel verder weg in het heelal. De twee grootste sterren van het afgelopen jaar in de sportwereld zijn in Nederland Formule 1 coureur Max Verstappen die wereldkampioen werd ten koste van de Brit Lewis Hamilton. En de grootste vrouwelijke ster werd atlete Sifan Hassan dankzij haar gouden medailles op de 10.000 en 5.000 meter tijdens de olympische spelen. Zij leverde een uitzonderlijke prestatie, want zij
    pakte ook nog brons op de 1.500 meter. Zij heeft een lange weg moet afleggen om een ster te worden.

In Frankrijk bij Paris Saint-Germain, de voetbalclub uit de Franse hoofdstad, klotst het geld met bakken over de kade van de rivier de Seine. In de pers wordt het team ook wel het sterrenensemble genoemd met een voorhoede met spelers als Angel di Maria, Lionel Messi, Neymar en Kylian Mbappe. De Arabische investeerders denken met deze sterren eindelijk een gooi te doen naar het winnen van de Champions League.  Toch kan dit team ook gewoon wedstrijden verliezen, want iedere ster heeft zijn eigen ego en probeer daar maar eens een hecht collectief van te maken als trainer.

Natuurlijk kennen we allemaal de sterren van het witte doek en in de popmuziek. Momenteel draait op Radio 2 de Top 2000 waarin vele popsterren de revue passeren. Het is zalig om te luisteren naar muziek en verder nergens over hoeven na te denken. Dankzij de media weten we bijna alles van onze sterren in de muziek, film en sportwereld. Deze sterren worden ook geleefd naar ik aanneem. Zelf kijk ik er anders tegenaan Het waren de drie koningen die rond Kerst de ster volgde en uitkwamen bij het kindje Jezus dat werd geboren in een  stal en vol liefde werd ontvangen door zijn ouders Jozef en Maria. Geboren als verlosser van de wereld. Maar als je momenteel om je heen kijkt is er nog heel veel werk te verrichten.

Voor mij is iedereen die iets over heeft en rekening houdt met de ander een ster. Pas als je dat ziet kun je je zelf
    als mens verder ontwikkelen, los van rijkdom en bezit. Je kunt over nog zoveel talent en geld beschikken maar als je jezelf niet verbindt sta je als  ster eenzaam te fonkelen. Ik denk dat dat ook de boodschap is die we met Kerst moeten uitdragen.

De Passant