De passant: "Solidariteit"

20 december 2021 9:00

Met solidariteit gaan we uit van het bewust zijn dat alhoewel individuen verschillende taken, interesses en waarden hebben, de orde en samenhang van de maatschappij afhangt van het elkaar vertrouwen van die specifieke taken. In de politiek bevordert solidariteit de stabiliteit in de samenleving. Daar is het dus vanaf de verkiezingsuitslag in maart in Nederland fout gegaan. Iedere politieke partij wilde individueel scoren en werden ook domme uitspraken gedaan door de verschillende partijen. Nu het bijna kerst is hebben de verschillende partijen elkaar toch gevonden. Maar het komt allemaal niet echt professioneel over.

Dat het virus dat Corona heet een zware wissel door de samenleving trekt zien en horen we dagelijks. Politieke keuzes uit het verleden kunnen we niet meer veranderen, maar we moeten wel leren van de dingen die we misschien anders aan hadden moeten pakken. Natuurlijk houden we binnen de familie en vriendenkring allemaal elkaar goed in de gaten en helpen we elkaar waar nodig, dat is solidariteit.

Het bijzondere van sport is dat we heel snel solidair zijn. Ik merkte het bij mezelf vorige week zondag toen ik de Formule 1 wedstrijd  volgde waarin Max Verstappen wereldkampioen werd. Ik voelde een bepaalde trots en verbondenheid. Er zijn altijd criticasters maar uiteindelijk was Mercedes met hun coureur Lewis Hamilton een waardig verliezer en zal hij erop gebrand zijn om komend raceseizoen Max van de troon te stoten.

Nu de nieuwe maatregelen zijn ingegaan en we in een pittige Lock Down zitten merk ik ook dat ik veel bewuster naar de zaken om me  heen kijk, je waardeert kleine zaken. Of je nu supporter van Feyenoord, Ajax of PSV bent, je voelt je ten alle tijden solidair met je club. Natuurlijk was er de klassieker in een lege Kuip afgelopen zondag en was er Berghuis die de overstap maakte van Feyenoord naar aartsrivaal Ajax. Dus solidariteit is niet altijd voor de hand liggend.

Als laatste denk ik dat we als we met zijn allen iets willen, we het ook zeker kunnen. We hebben het gezien nu de renovatie van ons sportpark is voltooid door vele handen, dan hebben we het pas echt over solidariteit.

De Passant