De passant: "Patroon'

14 november 2021 15:30

Patroon kan verwijzen naar een inkthoudertje voor in de vulpen, een modeltekening voor een kleedstuk, maar het kan ook de ontwikkelingsgang betekenen. In het dagelijks leven hechten we allemaal aan vaste patronen en gewoonten. De tijd wanneer we opstaan, gaan werken, eten
    en ontspannen. In mijn omgeving zie ik veel mensen met steeds terugkerende patronen. Dat is ook te verklaren, want vaste ritmen geven stabiliteit en rust.

Stabiliteit is ook wat een voetbalclub nodig heeft. Vroeger werd FC Barcelona geroemd om de vaste patronen op het veld en was de ploeg ongenaakbaar. In Duitsland geldt dat voor Bayern München. In Nederland is het de kunst om de patronen
    van Ajax te ontrafelen. En dat lukt sommige tegenstanders af en toe. Zo blijft het spannend in de nationale competitie.

Het Nederlands elftal kende ook een mindere periode zonder vaste patronen. Bondscoach Ronald Koeman koos samen met zijn assistenten  voor vaste patronen en zorgde ervoor dat spelers ook hun individuele klasse lieten zien in teamverband. Zijn opvolger Louis van Gaal is ook iemand van vaste patronen. Hij kan streng zijn, maar zal zijn ploeg nooit afvallen in de media.

Natuurlijk is een gelijkspel uit bij Montenegro een teleurstellend resultaat, zeker als je een 0-2  voorsprong weggeeft. Toch zal het spelpatroon van Oranje niet veranderen. Louis van Gaal zal wat nieuwe accenten toepassen, maar hij zal niet zijn patroon veranderen. Dat is niet zijn stijl.

Ik denk ook dat er thuis in een lege Kuip van Noorwegen wordt gewonnen. Dan ligt Oranje op koers en gaat het Nederlands elftal naar het W.K. in Qatar. Eigenlijk is dat een krankzinnige locatie voor een W.K. - voetbal vanwege de hoge temperaturen. Natuurlijk speelt geld een belangrijke rol bij de F.I.F.A. de Wereldvoetbalbond. Dat patroon kennen we al enige tijd: meer wedstrijden ook op Europees niveau in de toch al volle wedstrijdkalender . Voetballers zijn gewoon een product geworden dat geld moet opleveren. De commercie is het belangrijkst. Hopelijk wordt dat patroon een keer doorbroken.

De Passant